Maximal styrka eller maximal uthållighet?

Att träna när man har mer byggstenar är A och O. Jag har så mycket mer information om träning än vad jag hade förut vilket ger ett roligare träningspass.
Förr köttade jag på som fan på gymet. 10 rep x 3 set. Så tunga vikter jag bara orkade. För det är väl det man gör? Eller? Allt handlar inte om explosiv styrka. Jättebra om man siktar på att vara världens starkaste man där man behöver vara explosiv i sin muskulatur, där man inte behöver vara uthållig. Där det handlar om att visa hur stark man är på en kort visning.
Jag körde på allt jag hade för jag trodde det var så man gjorde och det var det som passade mig. Delvis har jag inte tagit reda på fakta själv och delvis har jag blivit fellärd av bl.a Mattias.
Jag är inte ute efter tunga vikter så jag knappt orkar lyfta hantlarna eller trycka på ordentligt i benpressen. Jag är ute efter lagom med vikter som jag istället kan repetera 20 rep x 3-4 set. Långa, slanga muskler istället för korta kompakta. Mer smickrande för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback